Software ontwikkeling uitbesteden

Sinds 2019 ontwikkelen wij voor DebiteurenZeker hun webapplicatie. Zij besteedde de software ontwikkeling van hun idee uit aan ons en samen ontwikkelden we de WWFT applicatie.

WWFT check professional van Debiteurenzeker

DebiteurenZeker webapplicatie

DebiteurenZeker is de naam van een webapplicatie, speciaal ontwikkelt voor organisaties zoals verzekeraars, geldverstrekkers, of makelaars en notarissen. Met de applicatie kunnen zij snel en eenvoudig personen en bedrijven controleren in verband met de wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (WWFT).

Naast de screening, voorziet het in de behoeften zoals identificatie verificatie, consumenten credit-check en digitaal ondertekenen. De tool voorziet ondernemers in het complete onboarding proces van nieuwe klanten. Het portaal heeft koppelingen met verschillende gegevensbronnen waarmee de gebruiker eenvoudig en snel rapportages kan samenstellen. Inmiddels maakt een grote groep gebruikers naar alle tevredenheid gebruik van deze webapplicatie/portaal.

Meer over de wet (WWFT)

De wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme moet voorkomen dat criminelen via hun rekeningen geld witwassen dat ze met misdaad hebben verdiend. De Wwft geldt voor iedereen die te maken heeft met geldstromen of met de aankoop en verkoop van (dure) goederen. Banken en andere instellingen moeten dit voorkomen. De Wwft moet zorgen voor meer inzicht op illegale geldstromen, en het risico op witwassen en terrorismefinanciering beperken.

Van idee tot ontwikkelen van de software

In 2019 nodigde ICNL, de organisatie achter DebiteurenZeker, Xuntos uit om samen te onderzoeken of een potentiële samenwerking voor het ontwikkelen van de huidige applicatie tot stand kon komen. ICNL zag namelijk een gat in de markt zodra deze wet ingevoerd zou worden. Zij constateerden dat de markt een digitale tool nodig had die ondersteuning biedt bij de uitvoering van deze wet.

Zij legden hun idee voor en vroegen naar onze visie met betrekking tot de voorgenomen samenwerking en de stappen die nodig zijn om tot de gewenste software te komen. Na enkele gesprekken, nieuwe inzichten en discussies bloeide er een mooie partnership relatie op. Het idee kreeg steeds meer een vaste vorm die we uiteindelijk hebben vertaald naar een Proof of Concept, van waaruit we de oplossing realiseerde en doorontwikkelen.

Sleutelvoorwaarden succesvolle partnership

Voor een succesvolle samenwerking / partnership en het tot stand laten komen van zo'n partnership, zal het aan sleutelvoorwaarden moeten voldoen. Daarbij moet je denken aan:

  • Vertrouwen hebben in elkaars kracht;
  • Heldere communicatie en transparantie;
  • Duidelijke doelstellingen formuleren die op één lijn liggen met de gedeelde visie en strategie;
  • De integratie van mensen en technologie in het ontwikkelingsproces van de software;

Minimal Valuable Product (MVP)

De eerste doelstelling die we ons stelden was de realisatie van een MVP, een Minimal Valuable Product. Een MVP is een versie van de software met net genoeg functies die bruikbaar zijn voor de eerste klanten. Deze vroege klanten helpen vervolgens met feedback voor verbetering en doorontwikkeling van het toekomstige product.

We realiseerde in de eerste paar sprints (SCRUM) de contouren van de MVP. Na meerdere sprints kon het testpanel feedback geven en werd het samenwerken een stuk concreter. Je leert elkaar beter kennen en optimaliseren samen de manier van werken, wat de doorontwikkeling alleen maar ten goede komt.

Het is belangrijk dat er bij de ontwikkeling van de applicatie aan de volgende voorwaarden wordt voldaann:

  • Stel een dedicated development en DevOps team samen van developers, scrum master, tester en design.
  • Zorg dat je product-owner een duidelijk productvisie heeft, goed luistert naar de business en die een duidelijke vertalling maakt naar de ontwikkelaars.
  • Agile mantra, een gevulde backlog met concrete user stories, sprintplanning, daily's, testen, demo's en refinement

Team samenstellen (Team as a Service)

In twee jaar tijd is er veel veranderd. We startten dit project met twee developers en de product-owner van Incassochecker. Binnen vier maanden tijd kwam er een extra developer bij. Op het moment van schrijven werken er zeven developers fulltime aan, die ook nog aangevuld is met tijdelijke professionals. Denk hierbij aan bijvoorbeeld UX-design.

Gebruikte technologie

De applicatie werkt op .NET 6 met Cosmos DB database voor opslag. In deze backend komen alle informatiestromen van meerdere REST API's van derden samen en die informatie wordt in de frontend getoond. Daar hebben we gekozen voor VueJS. Het uitrolproces inclusief testscripts is volledig geautomatiseerd op het Azure platform.

Kortom we faciliteren het hele traject van business vraag, een team samenstellen tot opleveren van een MVP en doorontwikkeling tot een volwaardige gebruiksvriendelijke webapplicatie.

Keertje sparren

Ben je op zoek naar een development partner voor jouw software ontwikkelen? Wil je graag een keer sparren? Laten we dan kennismaken en onderzoeken hoe wij jou kunnen helpen met jouw digitale uitdagingen.

Meer weten. Zullen we een kop koffie doen?

Marc Gutlich

Marc Gutlich Sales Director

Wil je met ons werken? Neem dan contact met ons op en maak een afspraak.

Bedankt voor het invullen van het formulier. Jouw bericht is goed verzonden. We nemen zo snel mogelijk contact met je op.